Veelgestelde vragen coffeeshop

Wanneer kan ik een aanvraag indienen?

Van 1 september tot en met 31 oktober 2024 kunt u een volledige aanvraag indienen voor de gedoogverklaring/exploitatievergunning. Let u erop dat u alle gevraagde gegevens en documenten meestuurt.

Hoe dien ik mijn aanvraag in?

U kunt uw aanvraag vanaf 1 september indienen. Stuur een mail naar info@hoogeveen.nl met in de onderwerpregel ‘Aanvraag coffeeshop’. Stuur alle benodigde documenten mee als bijlage. Aanvragen die voor 1 september worden verstuurd, worden niet in behandeling genomen. 

Hoeveel aanvragen mag ik indienen?

Een aanvrager mag voor 1 coffeeshop 1 aanvraag indienen.

Welke gegevens en documenten moet ik voor de aanvraag indienen?

Voor de aanvraag van een gedoogverklaring/exploitatievergunning voor het exploiteren van een coffeeshop moet het volgende worden aangeleverd:

  • Ondernemingsplan met daarin:
    o Omschrijving van het bedrijfsformule/type bedrijf
    o Financiële gegevens van het bedrijf, waarbij wordt ingegaan op de wijze van financiering, de beginbalans en een prognose voor de komende 3 jaar
    o Een beschrijving van de kennis en ervaring van de aanvrager en leidinggevenden met de coffeeshopbranche
    o Een beschrijving van de te hanteren huisregels
    o Een beschrijving van de te hanteren preventiemaatregelen ter voorkoming van overmatig drugsgebruik en drugsverslaving
    o Een beschrijving van de te nemen maatregelen ter bescherming van de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat in de omgeving
    o Een beschrijving van de maatregelen die worden genomen om te voorzien in de naleving van de AHOJG-I-criteria als bedoeld in de Aanwijzing Opiumwet
  • Ingevuld vragenformulier Bibob toets (pdf - 294,0 KB). Dit is een integriteitsonderzoek op grond van de Wet Bevordering Integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur. De overheid wil met dit onderzoek voorkomen dat ze criminele activiteiten financiert of dat u misbruik maakt van een vergunning. Het vragenformulier moet inclusief bijlagenvel en bijlagen volledig ingevuld en ondertekend worden. Als een overheidsinstantie de integriteit van uw bedrijf onderzoekt, heet dat een Bibob-toets. U moet daarvoor een Bibob-vragenformulier invullen. Een gemeente kan bijvoorbeeld informatie opvragen bij justitie, politie of de Belastingdienst over uw zakenrelaties. De overheidsinstantie mag ook mensen uit uw zakelijke netwerk controleren. Twijfelt de gemeente na de Bibob-toets nog over de integriteit van uw onderneming? Dan kan de gemeente een Bibob-advies aanvragen bij het Landelijk Bureau Bibob (LBB). Dat betekent dat er een uitgebreider onderzoek komt. Voordat het LBB-onderzoek begint, krijgt u hier altijd bericht over. Na het onderzoek geeft het LLB advies aan de gemeente. Dit onderzoek mag maximaal 12 weken duren. Het LBB kan ook overheidsinstanties zelf een tip geven als het informatie over strafbare feiten heeft.
  • Actueel uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit mag u ook later inleveren, als u het uittreksel nog niet hebt
  • Plattegrond/tekening en situatieschets op schaal van de inrichting (met aanduiding functie van de ruimten, zoals keuken, bar, toiletten, etc. met de oppervlakten in m2)
  • Schriftelijk stuk waaruit de juridische relatie van de exploitant met het desbetreffende perceel tot uitdrukking komt, zoals een voorlopige huurovereenkomst, pachtovereenkomst of eigendomsbewijs (of intentieverklaring). Hierin dient expliciet te worden verklaard dat de pandeigenaar akkoord gaat met de vestiging van een coffeeshop in het pand
  • Arbeidsovereenkomst van iedere leidinggevende
  • Kopie van een geldig legitimatiebewijs van aanvrager/eigenaar en iedere leidinggevende
  • Verklaring omtrent het gedrag (VOG) (niet ouder dan 3 maanden) van de eigenaar en alle leidinggevenden. Een VOG vraagt u aan bij de gemeente waar u woont. Wij vullen dan eerst een deel van het formulier in. Stuur hiervoor een mail naar oov@dewoldenhoogeveen.nl 

Wat gebeurt er als mijn aanvraag niet compleet is?

Bij niet volledige aanvragen worden aanvragers binnen 5 werkdagen na het aanvraagtijdvak, met toepassing van art. 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, in de gelegenheid gesteld om de aanvraag binnen 5 werkdagen aan te vullen. De aanvraag dient uiterlijk op de laatste dag van het einde van het aanvultijdvak volledig te zijn ingevuld en ontvangen door de burgemeester.

De beslistermijn vangt in het geval van een niet volledige aanvraag aan op de dag dat de aanvullende gegevens zijn ingediend. Aanvragen die daarna niet volledig zijn of te laat worden ingediend, worden met toepassing van artikel 4.5 Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling gesteld.

Wat kan ik tot 1 september 2024 regelen?

Om de aanvraagprocedure te bespoedigen, adviseren wij u om alle gevraagde gegevens en documenten van tevoren te verzamelen

Aan welke regels en eisen moet ik voldoen?

De verkoop van softdrugs wordt door het openbaar ministerie gedoogd als wordt voldaan aan de zogenaamde AHOJGI-criteria: 

a. Affichering en Reclame, anders dan een summiere aanduiding op de gevel van de betreffende lokaliteit, is verboden
b. Geen Harddrugs. Er mogen geen harddrugs voorhanden zijn en/of verkocht worden 
c. Geen Overlast. De exploitatie van de coffeeshop mag niet leiden tot overlast 
d. Geen Jeugdigen. Het is verboden personen onder de 18 jaar toe te laten in een coffeeshop. Het is verboden om softdrugs te verkopen aan personen onder de 18 jaar 
e. Geen grote hoeveelheden Het is verboden om per transactie meer dan vijf gram te verkopen. Het is verboden om een handelsvoorraad van meer dan 500 gram softdrugs in de coffeeshop aanwezig te hebben 
f. Geen verkoop aan niet-Ingezetenen. Het is verboden om toegang te verlenen en softdrugs te verkopen aan anderen dan ingezetenen van Nederland (ingezetene: geldig legitimatiebewijs)

Ook gelden er overige lokale eisen: 
1. Kansspelautomaten zijn in de coffeeshop niet toegestaan 
2. Het verstrekken van alcoholhoudende dranken in de coffeeshop is niet toegestaan 
3. De coffeeshop is vrij toegankelijk voor ingezetenen van Nederland van 18 jaar en ouder 
4. De exploitant voert bij zijn huisreglement een legitimatieplicht voor bezoekers in en houdt deze in stand 
5. De coffeeshop heeft naar buiten toe een “open” karakter (ruime verlichting, grote doorzichtige ramen 
6. De exploitant zorgt voor een adequate voorlichting aan bezoekers met betrekking tot het gebruik van cannabis (foldermateriaal Jellinek, VNN en eigen materiaal) en voert het door de gemeente vastgestelde preventieplan uit, voor zover het zijn/haar rol betreft 
7. De exploitant zorgt voor geschoold en gecertificeerd personeel (vakopleiding SVCK), dat voorlichting kan geven en de klant tegen overmatig gebruik kan beschermen 
8. De exploitant dient een juiste en inzichtelijke boekhouding bij te houden zodat de handelsvoorraad en de maximale transactie per klant per dag kan worden gecontroleerd 
9. In de coffeeshop mogen geen andere producen worden verkocht dan cannabisproducten/softdrugs. De betekent dat ecodrugs, smartdrugs of smartproducts in de coffeeshop niet mogen worden verkocht 
10.Vanuit de coffeeshop mogen geen koeriersdiensten worden verricht 
11. Een terras bij een coffeeshop is niet toegestaan 
12. Online-verkoop door de coffeeshop is niet toegestaan
13. De openingstijden van de coffeeshop zijn dagelijks mogelijk van 12.00 tot 24.00 uur 
4. De exploitant dient te allen tijde zijn gedoogverklaring en exploitatievergunning te kunnen tonen

Ook stellen wij eisen aan de exploitant en leidinggevende(n):
1. De exploitant kan een natuurlijke persoon of een besloten vennootschap zijn. Indien de exploitant een besloten vennootschap is, moet(en) de natuurlijke perso(o)n(en), die verklaringhouder is/zijn, bestuurder(s) en aandeelhouder(s) in de BV zijn. Bij wisseling in de aandeelhouder(s) of bestuurder(s) vervalt de gedoogverklaring
2. De exploitant en de leidinggevende(n) moeten voldoen aan de eisen genoemd in artikel 8 van de Alcoholwet
3. De minimumleeftijd van exploitant en leidinggevende(n) is 21 jaar
4. Gedurende de openingstijden dient de exploitant of een leidinggevende persoonlijk in de coffeeshop aanwezig te zijn

Wat zijn de criteria voor de locatie?

Bij de vestiging van een coffeeshop gelden de volgende locatiecriteria:
a. Afstandscriterium 
Geen vestiging binnen 300 meter (loopafstand) van scholen voor middelbaar en hoger onderwijs, jongerencentra die zich hoofdzakelijk richten op een publiek van 15 jaar en ouder, of andere gevoelige bestemmingen zoals verslaafden- of daklozenopvang.

b. Spreidingsbeleid 
Geen vestiging in een gebied waarbij als gevolg van concentratie met andere horecabedrijven verwacht mag worden dat door deze concentratie het woon- en leefklimaat in het betrokken gebied op ontoelaatbare wijze wordt belast en verstoringen van de openbare orde kunnen ontstaan. Geen vestiging in een straat met bebouwing die hoofdzakelijk voor bewoning dient.

c. Mogelijke vestigingslocaties. 
Een coffeeshop is alleen toegestaan in gebieden waar in het omgevingsplan ‘horecabedrijven categorie 2’ 1 zijn toegestaan (dag- en avondhoreca). Deze functie is nu toegestaan rondom het stadscentrum (globaal Schutstraat, Hoofdstraat noord, Grote Kerkstraat. Daarnaast in de winkelcentra De Weide, Krakeel, Nije Nering zuid Wielewaal/Wolfsbos en Hollandscheveld).

Een horecabedrijf categorie 2 is een horecabedrijf met een in het algemeen hoge bezoekersfrequentie gedurende de avond, dat voornamelijk is gericht op het bereiden en verstrekken van maaltijden en/of (alcoholische*) dranken, zoals een afhaalcentrum, een automatiek, een café, een café-restaurant, een cafetaria, een grillroom, een hotel-café, een hotel-café-restaurant, een restaurant, een shoarmazaak, een snackbar, en/of een naar aard en invloed op de omgeving daarmee gelijk te stellen horecabedrijf; *met dien verstande dat het schenken van alcoholische dranken bij een coffeeshop uitdrukkelijk niet is toegestaan. 
Als de locatie is gelegen nabij de onder c. genoemde mogelijke vestigingslocaties en op deze locatie Horeca categorie 2 niet is toegestaan, zijn we bereid om medewerking te verlenen aan een planologische procedure om de vestiging van een coffeeshop mogelijk te maken.

d. Omgevingsplan 
Het geldende omgevingsplan moet de functie “Horecabedrijven categorie 2” op de betreffende locatie toestaan. Zo mogelijk wordt medewerking aan een bestemmingswijziging verleend.

Hoeveel moet ik voor de aanvraag betalen?

De kosten van de aanvraag zijn € 378,75. Let op: u betaalt dit bedrag ook als we uw aanvraag afwijzen. 

Hoe worden de aanvragen beoordeeld?

De aanvragen worden volgens de Algemene Wet Bestuursrecht behandeld. De aanvragen worden beoordeeld aan de hand van de criteria die in het Coffeeshopbeleid zijn vastgesteld, zoals de locatiecriteria. Ook worden de aanvragen getoetst op grond van de Wet Bibob. Hieruit moeten geen bezwaren blijken.

Als er meer gegadigden zijn, dan volgt er een selectieprocedure.  

Ik ben al eens door de Bibob-toets gekomen. Moet ik opnieuw een Bibob-toets ondergaan?

De gemeente Hoogeveen voert zelf een Bibob-toets uit. Dit is ook het geval als u eerder voor een andere vergunningaanvraag (in de gemeente Hoogeveen) een Bibob-toets hebt doorlopen.

Ik heb een positieve VOG, moet ik dan ook een Bibob-toets doorlopen?

Een VOG heeft een andere rechtsgrond dan een toets op grond van de Wet Bibob. Ondanks de positieve VOG moet u ook een Bibob-toets doorlopen. 

Hoe lang duurt de beoordeling van de aanvraag?

De beoordeling van de aanvraag loopt van november 2024 tot en met mei 2025. De selectiecommissie heeft vanaf november 8 weken de tijd om uw aanvraag te boordelen. De aanvragen die door de selectiecommissie worden geselecteerd, worden doorgestuurd naar het Landelijk Bureau Bibob. In mei 2025 hoort u of de verklaring en vergunning aan u worden verleend.

Hoe ziet de selectieprocedure eruit?

Als er meer aanvragen voor een gedoogverklaring/exploitatievergunning worden ingediend dan het beschikbare aantal gedoogverklaringen, en de aanvragen voldoen aan de geldende criteria voor een gedoogverklaring/exploitatievergunning, dan volgt er een selectieprocedure. 

Volgt er een loting?

Indien er na onderlinge vergelijking uit de selectieprocedure geen keuze kan worden gemaakt, omdat de te verwachten nadelige beïnvloeding van de openbare orde en/of het woon- en leefklimaat in de omgeving van de mogelijke coffeeshoplocatie(s) geen relevante verschillen oplevert, dan wordt er geloot.  

De loting wordt bekend gemaakt, uitgevoerd door de burgemeester en is openbaar.

Wanneer krijg ik de gedoogverklaring/vergunning?

Voor de zomer van 2025 wordt de gedoogverklaring/exploitatievergunning verleend.

Wat staat er in de gedoogverklaring/vergunning?

Aan de voor een coffeeshop te verlenen gedoogverklaring/exploitatievergunning zullen nadere voorschriften worden verbonden, die onder meer zien op het omgevingsbeheer en op de medewerking aan het verlenen van informatie over de risico’s van middelengebruik.

De gedoogverklaring wordt afgegeven aan de exploitant, geldt voor één bepaalde locatie en is niet overdraagbaar. Aan de gedoogverklaring worden nadere voorwaarden verbonden die toezien op het omgevingsbeheer en op medewerking aan het verlenen van informatie over de risico’s van middelengebruik. De AHOJGI-criteria en overige (lokale) voorschriften worden in de gedoogverklaring opgenomen.

Wat is de tijdsduur van de vergunning?

De gedoogverklaring/exploitatievergunning geldt voor een periode van 10 jaar. De gedoogverklaring/exploitatievergunning komt, onverminderd de toepassing van sancties op de andere gedoogcriteria, tussentijds te vervallen indien nieuwe wetgeving, bijvoorbeeld voortvloeiend uit het landelijk experiment gesloten coffeeshopketen, aan het gemeentebestuur voor het beëindigen van de gedoogsituatie aanleiding geeft.

Kunnen anderen in bezwaar en beroep gaan tegen het verlenen van de gedoogverklaring/vergunning?

Ja, nadat de gedoogverklaring/vergunning is verleend, kunnen belanghebbenden binnen 6 weken bezwaar indienen bij de gemeente. Tegen de uitspraak van het bezwaar kunnen belanghebbenden binnen 6 weken beroep indienen. 

Contact met de gemeente

Maak online een afspraak voordat u langskomt op het gemeentehuis. Of bel met de gemeente.

Telefoon

14 0528

Vandaag bereikbaar van 09:00 tot 17:00 uur

Bezoekadres

Raadhuisplein 24
7901 BW Hoogeveen

Postadres

Postbus 20.000
7900 PA Hoogeveen
info@hoogeveen.nl
Verstuur een veilig bericht