Vreemdelingenpaspoort

Woont u in Nederland en hebt u geen Nederlandse nationaliteit en geen vluchtelingenstatus? Dan hebt u een vreemdelingenpaspoort nodig. U vraagt het vreemdelingenpaspoort op afspraak aan bij de balie. U krijgt hierover een mail of sms. Ook voor het ophalen maakt u een afspraak.

Als u een vreemdelingenpaspoort aanvraagt voor uw kind (tot en met 17 jaar), neem dan uw kind mee bij het aanvragen en ophalen. Samen met u vullen wij schriftelijk het toestemmingsformulier voor reisdocumenten in. Beide ouders of voogden moeten toestemming geven.

Meenemen

  • Alle paspoorten en ID-kaarten die u in huis hebt
  • 1 pasfoto in kleur, niet ouder dan 6 maanden. Op rijksoverheid.nl staan de eisen waaraan de pasfoto moet voldoen
  • Uw verblijfsvergunning
  • Pinpas of contant geld. U betaalt tijdens uw afspraak
     

Wat u moet weten

  • U moet ingeschreven staan bij de gemeente waar u het vreemdelingenpaspoort wil aanvragen
  • De aanvrager van het vreemdelingenpaspoort moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen
  • U kunt uw vreemdelingenpaspoort na 2 tot 4 maanden ophalen bij de gemeente. Wij plannen hier gelijk een nieuwe afspraak voor in
  • Als uw vreemdelingenpaspoort kwijt of gestolen is, vul dan online het formulier Vermissing reisdocument in (met DigiD). U kunt daarna een nieuw paspoort aanvragen
  • Hebt u een dubbele nationaliteit? Neem dan ook uw buitenlandse reisdocumenten mee
  • Zorg ervoor dat u uw vreemdelingenpaspoort binnen 3 maanden ophaalt. Anders komt het te vervallen
  • Het vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Dit hangt af van uw verblijfsvergunning
     

Kosten

De kosten zijn € 63,40.

Contact met de gemeente

Maak online een afspraak voordat u langskomt op het gemeentehuis. Of bel met de gemeente.

Telefoon

14 0528

Vandaag bereikbaar van 09:00 tot 17:00 uur

Bezoekadres

Raadhuisplein 24
7901 BW Hoogeveen

Postadres

Postbus 20.000
7900 PA Hoogeveen
info@hoogeveen.nl
Verstuur een veilig bericht