Vanaf nu: digitaal aangifte doen van de geboorte van je kind

Sinds kort kunnen inwoners van de gemeente Hoogeveen de geboorte van hun kind digitaal aangeven. Dat betekent dat kersverse ouders niet meer naar het gemeentehuis hoeven, maar de aangifte eenvoudig online kunnen doen.

Wethouder Ronald Klok met ouders en kind

De wethouder verraste de ouders met een bloemetje om de eerste digitale aangifte te vieren.

Wat is geboorteaangifte?

Als er een baby wordt geboren, moet dit binnen drie dagen worden doorgegeven aan de gemeente waar het kind is geboren. Zo wordt het kind ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat noemen we aangifte van geboorte.

Eerste digitale aangifte in Hoogeveen

Op 1 november 2025 deden Mijra en Niek als eersten digitaal aangifte van hun zoon Floran. Een bijzonder moment, vindt wethouder Ronald Klok:

“De geboorte van een kind is een van de mooiste gebeurtenissen in het leven. Maar ook ingrijpend. Fijn dat we het ouders nu een stukje makkelijker kunnen maken.

 

Contact met de gemeente

Maak online een afspraak voordat u langskomt op het gemeentehuis. Of bel met de gemeente.

Telefoon

14 0528

Vandaag bereikbaar tot 17:00 uur

Bezoekadres

Raadhuisplein 24
7901 BW Hoogeveen

Postadres

Postbus 20.000
7900 PA Hoogeveen
info@hoogeveen.nl
Verstuur een veilig bericht