Groenstrook kopen of huren
Snippergroen is openbaar groen en kan in sommige situaties worden verkocht of verhuurd. Grenst uw tuin aan een snippergroenstrook? Dan kunt u (een deel van) deze grond misschien kopen of huren. Dien online uw verzoek bij ons in.
Wat u moet weten
- We maken onderscheid tussen structuurgroen en snippergroen. Structuurgroen willen we behouden omdat het bijdraagt aan de ruimtelijke kwaliteit van een gebied
- Op onze groenstructuurkaart staat al het structuurgroen in de gemeente. Momenteel werken we aan het herzien van deze kaart
- Totdat de nieuwe groenstructuurkaart in werking is, mogen we soms afwijken van het bestaande beleid. Dan is verkoop of verhuur van groenstructuur mogelijk
- U mag de door u gekochte of gehuurde groenstrook alleen gebruiken voor de uitbreiding van uw tuin
- Op de aan te kopen groenstrook mag geen bouwwerk worden geplaatst waar een omgevingsvergunning voor nodig is
- De groenstrook moet altijd grenzen aan uw eigen perceel (het hoofdperceel)
- U kunt de groenstrook alleen kopen of huren, bruikleen is niet mogelijk
Kosten
Dit zijn de tarieven voor het jaar 2025. De tarieven worden ieder jaar opnieuw bepaald in onze Nota Grondprijzen. De verkoopprijs voor iedere m² is € 80,- per m² (exclusief overdrachtsbelasting en kadaster- en notariskosten, deze zijn voor rekening van de koper). De verhuurprijs is:
- Voor een rest- of snippergroenstrook tot 75 m²: € 172,50 per jaar
- € 172,50 + € 2,- voor iedere m² boven het oppervlak van 75 m²
Na uw aanvraag
- U ontvangt binnen 6 dagen een ontvangstbevestiging
- Ons adviesteam onderzoekt of u de groenstrook mag kopen of huren
- Wij toetsen uw aanvraag aan de hand van ons uitgiftebeleid voor snippergroen
De doorlooptermijn voor de beoordeling van uw aanvraag is ongeveer 6 maanden. U hoort dan of u de groenstrook mag kopen of huren
Het vervolg
- Als u de groenstrook mag kopen of huren, dan ontvangt u van ons een aanbieding die 6 weken geldig is
- Gaat u akkoord met deze aanbieding, dan vragen wij u gegevens aan te leveren voor de koop- of huurovereenkomst
- Wij sturen u de koop- of huurovereenkomst toe en u kunt deze ondertekenen
- In het geval van koop: wij sturen de ondertekende overeenkomst naar u en naar de (door u gekozen) notaris. De notaris maakt de leveringsakte op en maakt een afspraak met u voor het passeren van de akte
- In het geval van huur: u ontvangt van ons een ondertekend exemplaar retour voor uw eigen administratie. Als u een groenstrook huurt, dan krijgt u ieder jaar een factuur
Meer informatie
Contact met de gemeente
Maak online een afspraak voordat u langskomt op het gemeentehuis. Of bel met de gemeente.
Bezoekadres
Raadhuisplein 24
7901 BW Hoogeveen
Postadres
Postbus 20.000
7900 PA Hoogeveen
info@hoogeveen.nl
Verstuur een veilig bericht