Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
U ontvangt elk jaar een belastingaanslag. Soms kan het moeilijk zijn om dit te betalen. U hebt dan in sommige gevallen recht op kwijtschelding. Dit hangt af van uw inkomen, spaargeld en bezit. U kunt kwijtschelding aanvragen met een aanvraagformulier. Aanvragen kan pas nadat u de belastingaanslag van de gemeente hebt ontvangen.
Aanvraagformulier kwijtschelding (pdf - 148,1 KB)
Wat u nodig hebt
- Het aanvraagformulier
- Uw meest recente loonstrook of ander bewijs van inkomen
- Uw laatste bankafschrift van uw betaalrekening en uw spaarrekening
- Uw huurcontract of koop- en hypotheekakte van uw woning
- Toeslagen en zorgpremie
Automatische beoordeling
Hebt u vorig jaar kwijtschelding gekregen? Dan wordt uw aanvraag voor het nieuwe belastingjaar automatisch beoordeeld. Als er geen afwijkingen zijn, dan hoeft u geen aanvraag meer te doen. Op de aanslag van het nieuwe belastingjaar kunt u zien of u kwijtschelding hebt ontvangen. U kunt kwijtschelding krijgen voor:
- rioolheffing
- afvalstoffenheffing
- onroerende-zaakbelastingen (in uitzonderlijke gevallen)
Voorwaarden
Uw maandelijkse vaste lasten, inkomen (met vakantiegeld), spaargeld en bezit bepalen of u kwijtschelding krijgt. De berekening geeft uiteindelijk een netto-inkomen. Dit moet lager zijn dan de normbedragen.
Kwijtschelding waterschapsbelasting
Een verzoek om kwijtschelding van de waterschapsbelasting vraagt u aan bij het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn (GBLT).
U kunt om kwijtschelding van de waterschapsbelasting vragen als u het aanslagbiljet hebt gekregen. Daarop staat belangrijke informatie. Er staat wat u moet doen om kwijtschelding te krijgen. Kijk voor meer informatie op de website van het GBLT.
Contact met de gemeente
Door de maatregelen vanwege het coronavirus kunnen wij u helaas alleen op afspraak op het gemeentehuis ontvangen.
Bezoekadres
Raadhuisplein 24
7901 BW Hoogeveen
Postadres
Postbus 20.000
7900 PA Hoogeveen
info@hoogeveen.nl