Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

U ontvangt elk jaar een belastingaanslag. Soms kan het moeilijk zijn om dit te betalen. U hebt dan in sommige gevallen recht op kwijtschelding. Dit hangt af van uw inkomen, spaargeld en bezit. U kunt kwijtschelding aanvragen met een aanvraagformulier. Aanvragen kan pas nadat u de belastingaanslag van de gemeente hebt ontvangen.

Kwijtschelding aanvragen (pdf - 0,1 MB) 

Wat u nodig hebt

  • Het aanvraagformulier
  • Uw meest recente loonstrook of ander bewijs van inkomen
  • Uw laatste bankafschrift van uw betaalrekening en uw spaarrekening
  • Uw huurcontract of koop- en hypotheekakte van uw woning
  • Toeslagen en zorgpremie

Automatische beoordeling

Hebt u vorig jaar kwijtschelding gekregen? Dan wordt uw aanvraag voor het nieuwe belastingjaar automatisch beoordeeld. Als er geen afwijkingen zijn, dan hoeft u geen aanvraag meer te doen. Op de aanslag van het nieuwe belastingjaar kunt u zien of u kwijtschelding hebt ontvangen. U kunt kwijtschelding krijgen voor:

  • rioolheffing
  • afvalstoffenheffing
  • onroerende-zaakbelastingen (in uitzonderlijke gevallen)

Voorwaarden

Uw maandelijkse vaste lasten, inkomen (met vakantiegeld), spaargeld en bezit bepalen of u kwijtschelding krijgt. De berekening geeft uiteindelijk een netto-inkomen. Dit moet lager zijn dan de normbedragen.

Contact met de gemeente

U bent welkom in het gemeentehuis in Hoogeveen. Om direct geholpen te kunnen worden adviseren wij u om een afspraak te maken.

Telefoon

14 0528

Vandaag bereikbaar tot 17:00 uur

Openingstijden

Vandaag geopend tot 17:00 uur Morgen van 09:00 tot 17:00 uur

Bezoekadres

Raadhuisplein 24
7901 BW Hoogeveen

Postadres

Postbus 20.000
7900 PA Hoogeveen
info@hoogeveen.nl