Lees voor

Informatie over zwemlessen, doelgroepen en activiteiten

U vindt hier informatie over de zwemlessen, doelgroepen en activiteiten.

 

 

Ouder en kind zwemmen

De cursus is voor kinderen v.a. 12 weken tot 4 jaar en hun vader of moeder. Spelenderwijs worden jullie vertrouwd gemaakt met water en het bewegen er in. Stapsgewijs ervaren en leren jullie elementen als in en onder water gaan, drijven en draaien en survival. Elke week volgen jullie een les van 30 minuten met opdrachten en oefeningen en er wordt ook gezongen. Jullie zitten in een vaste lesgroep, waarbij op de leeftijd van de kinderen worden ingedeeld. Het water is altijd 32 graden. Heel gezellig en knus en u kind blijft vertrouwd met het water en dat is alleen maar weer een heel groot voordeel voor de echte zwemlessen.

Tijden : 9.00 - 9.30 uur -0-1 jaar Maandag Dinsdag Vrijdag

            9.30 -10.00 uur -1-2 jaar Maandag Dinsdag Vrijdag

           10.00 -10.30 uur - 2-3 jaar Maandag Dinsdag Vrijdag

           10.30 - 11.00 uur - 3-4 aar Maandag Dinsdag Vrijdag

          

4 jarigen zwemmen

In deze groep komen de kinderen die bij ons het ouder en kind zwemmen hebben gevolgd. Hier worden ze alvast voorbereid op de zwemlessen en wordt de watergewenning overgeslagen.

 

 

Watergewenning / Zwem ABC

De kinderen krijgen vanaf het begin vier zwemslagen aangeleerd: enkelvoudige rugslag, schoolslag, borstcrawl en rugcrawl. Deze laatste twee zijn kennismakingsslagen en worden bij ieder diploma wat moeilijker. Behalve aan de zwemslagen wordt ook aandacht besteed aan allerlei oefeningen in diep water, zoals verschillende manieren van in het water gaan, onder water zwemmen, klimmen en klauteren op een vlot, op de kant klimmen en naar de bodem gaan.

Kleuters leren op een speelse manier zich vrij en zonder angst te bewegen in het water. Het succes van deze cursus ligt vooral hierin dat de kinderen samen met leeftijdsgenootjes stap voor stap hun angsten leren overwinnen en behendigheden aanleren. Met behulp van aangepast materiaal (ballen, blokjes, ringen, drijfplankjes, speelgoeddiertjes,...) ervaren de kinderen dat het fijn is met water bezig te zijn. Ze doen spelletjes in groepsverband, leren zich op allerlei manieren door het water bewegen, leren het evenwicht te bewaren en merken dat onverwachte situaties (kopje onder) helemaal niet zo erg zijn.
Al vlug zullen de kleuters over hun eerste schrik heen zijn en als ze dan ook nog leren springen in het water, duiken onder water en  leren drijven op buik en rug dan kunnen we stellen dat het kind, watervrij is.
De basis naar verder zwemonderricht is dan gelegd!

 

 

Hogere zwemvaardigheden

Wie het Zwem-ABC heeft behaalt, heeft het predikaat zwemveilig. Maar na het zwem-ABC kan je je zwemveiligheid nog verder vergroten met de zwemvaardigheids diploma"s 1, 2 en 3. Zeker voor jonge kinderen die het zwem-ABC hebben voltooid, is het raadzaam regelmatig te blijven zwemmen om hun geoefendheid op peil te houden. Met de zwemvaardigheidsdiploma's is dit heel goed mogelijk. Hoe ziet de opleiding van zo'n zwemvardigheidsdiploma er uit? Deze bestaat uit algemene vaardigheden: o.a. zwemmen met kleding en het maken van drijfmiddelen met deze kleding, verschillende nieuwe zwemslagen o.a. beginners vlinderslag en polocrawl. Naast technisch goed zwemmen leren de kinderen ook de diverse vaardigheden.

Volwassen zwemmen

Niemand is te oud om te leren zwemmen! Heeft u vroeger nooit leren zwemmen, bent u nooit aan het behalen van zwemdiploma's toegekomen of wilt u verder met het leren of verbeteren van de zwemslagen. Kom dan bij ons langs, er zijn mogelijkheden voor iedereen. Natuurlijk wordt u bij de Dolfijn niet gelijk in het diepe gegooid, U wordt eerst vertrouwd gemaakt met het water door een gediplomeerde zwemonderwijzeres.
U begint in het doelgroepen bad, zodat u geleidelijk leert dat uw lichaam prima in het water kan drijven. Als u alle voordelen van het water heeft leren benutten en er vertrouwd mee bent dan worden de verschillende zwemslagen in fasen aan u geleerd. U leert de schoolslag, de rugslag, de borstcrawl en de rugcrawl. Ook andere vormen worden u bijgebracht zoals drijven, onder waterzwemmen en het aanleren van duiken.

Maandagavond Diep 20.30 uur

Maandagavond ondiep 21.00 uur

Donderdag  ondiep 09.30 uur

Donderdag  diep 10.00 uur

 

Zwangerschapszwemmen

Naast  vele andere activiteiten biedt zwembad de dolfijn u ook zwemmen voor zwangeren. Warm water van 32 graden in een afgeschermde omgeving nodigt u uit tot ontspannen. Daarnaast zorgt het gevoel van gewichteloosheid ervoor dat bewegingen soepeler uitgevoerd kunnen worden. Tijdens de les wordt inspanning afgewisseld met ontspanning. Hierdoor bent u instaat om tijdens de zwangerschap uw conditie op peil te houden. De lessen worden gegeven door een deskundige zweminstructrice.

Aqua-joggen

Aquajoggen is een intensieve looptraining in het water met als voordeel dat u voluit kunt trainen zonder dat u de gewrichten en gewrichtsbanden overbelast. Dit komt omdat aquajoggen gedaan wordt in het diepe gedeelte van het 25 meter bad en er gebruik gemaakt wordt van een zgn. wet-belt; een band die een opwaartse kracht geeft waardoor u in verticale positie blijft drijven. Vanuit deze positie worden alle oefeningen uitgevoerd. Tijdens een les aquajogging worden diverse soorten looptrainingen aangeboden en spierversterkende oefeningen gedaan. Alle grote spiergroepen in het lichaam worden intensief getraind. 30 Minuten aquajoggen staat gelijk aan 2 uur wandelen. Aquajoggen werkt zeer ontspannend en blessures herstellen sneller door deze actieve therapie.

Aqua-robic

Aquarobic is een conditietraining op muziek in het water. De spierversterkende oefeningen in het water verbeteren uw uithoudingsvermogen en stimuleren uw hartfunctie. Door een intensieve doorbloeding van het lichaam en de organen, ontstaat er een verhoogde toevoer van zuurstof en afvoer van afvalstoffen. Water maakt u, als gevolg van de opwaartse druk, ook lichter, waardoor de kans op blessures en overbelasting van enkel- en kniegewrichten minimaal is.

Techniek-zwemmen

Van alle aquasporten is techniekzwemmen het meest aantrekkelijk voor mensen die van het ‘’pure’’ zwemmen houden. Naast conditiezwemmen wordt er aandacht besteed aan verbetering van de zwemslagen en worden nieuwe zwemslagen aangeleerd.

Trim-zwemmen

Trimzwemmen is voor iedereen vanaf 18 jaar. De conditie verbeteren, het leren van nieuwe slagen en aandacht voor andere facetten van de zwemsport zoals: nostalgische slagen, aquajoggen, spelvormen en reddend zwemmen. Trimzwemmen is veelzijdig en afwisselend, dus voor elk wat wils.

Aquafietsen

Aquafietsen is een intensieve vorm van conditietraining waarbij je op speciale hydro-bikes fietst op stimulerende muziek . De weerstand van het water zorgt voor een totale body work-out met een hoge vetverbranding.Je traint niet alleen de been en bilspieren maar ook de romp, buik en armspieren.Al met al een enerverende en uitdagende aqua-activiteit.Neem gymschoenen mee, een bidon met water en eventueel een wielrenbroek. Je kunt een hydro-bike reserveren bij de kassa.

 

Zoeken