Paspoort, ID-kaart, rijbewijs kwijt of gestolen
Bij verlies of diefstal van uw ID-kaart, paspoort of rijbewijs, meldt u dit bij de gemeente. Daarna kunt u direct een nieuw document aanvragen. De vermissing van uw rijbewijs kunt u ook direct online melden bij RDW. Nadat u uw melding hebt gedaan, is het rijbewijs meteen ongeldig. U hebt hier DigiD voor nodig.
Reisdocument ongeldig
Bij de gemeentebalie stellen wij samen met u een Verklaring van vermissing op. U dient deze verklaring te ondertekenen. Als wij uw ID-kaart, paspoort of rijbewijs als 'vermist' hebben geregistreerd, is het document niet meer geldig.
Vervolgens kunt u een nieuw document aanvragen. Neem daarvoor uw eventuele andere ID-kaarten of paspoorten mee (ook als ze zijn verlopen).
U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden. Lees wat u moet doen wanneer u uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs kwijt bent in het buitenland.
Kosten nieuwe aanvraag
Voor het aanvragen van een nieuw document betaalt u de standaard kosten. Bekijk de kosten van een paspoort, ID-kaart of rijbewijs.
Reisdocument teruggevonden
Wordt uw paspoort of ID-kaart na vermissing teruggevonden? Lever het document dan in bij de gemeente. Het reisdocument moet volgens de wet worden vernietigd. Is uw rijbewijs teruggevonden? Als uw rijbewijs niet als vermist is geregistreerd, kunt u het terugkrijgen.
Contact met de gemeente
Maak online een afspraak voordat u langskomt op het gemeentehuis. Of bel met de gemeente.
Bezoekadres
Raadhuisplein 24
7901 BW Hoogeveen
Postadres
Postbus 20.000
7900 PA Hoogeveen
info@hoogeveen.nl
Verstuur een veilig bericht