Lees voor

Vragen en antwoorden over De Bij

  1. Welke service biedt De Bij?
    De Bij is een bus met veel service. De chauffeur helpt u met in- en uitstappen als dat nodig is. Er is tijd ingeruimd in de dienstregeling om deze service te kunnen bieden. U kunt instappen bij de haltes maar ook tussen haltes wanneer u uw hand opsteekt. De Bij stopt voor de deur van veel locaties, zodat u niet ver hoeft te lopen. Ook is het mogelijk een reismaatje aan te vragen als extra hulp bij het reizen.
  2. Moet ik reserveren voor De Bij?
    Nee, dat hoeft niet. De Bij rijdt volgens een vaste dienstregeling en twee vaste routes.
  3. Waar kan ik in- en uitstappen en welke route rijdt De Bij?
    De Bij doet vaste haltes aan langs een vaste route. U kunt in- en uitstappen bij de haltes. En als u langs de route tussen de haltes uw hand opsteekt, stopt de chauffeur ook voor u.
  4. Wanneer rijdt De Bij?
    De Bij rijdt op maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 19.00 uur, op zaterdag tussen 10.00 en 18.00 en op zondag tussen 11.00 en 17.00 uur. Per heen- of terugrit zit u normaalgesproken niet langer dan een half uur in de bus.
  5. Hoe betaal ik voor de rit?
    Een kaartje kost 1 euro. U betaalt contant bij de chauffeur in de bus. De OV- chipcard is in De Bij niet geldig. Het kaartje is twee uur geldig en alleen geldig voor De Bij, dus niet voor andere buslijnen.
  6. Waarom kan ik niet reizen met een OV-chipkaart in De Bij?
    De OV-chipkaart is onderdeel van het landelijk openbaar vervoer, waar De Bij (nog) geen onderdeel van is. Het zou veel moeite en geld kosten om de OV-chipkaart ook voor De Bij te laten gelden. De Bij is een experiment; wellicht wordt het wel mogelijk in een volgende fase.
  7. Kunnen kinderen gratis mee?
    Per volwassene kunnen maximaal twee kinderen tot en met 4 jaar gratis mee.
  8. Kan ik een reismaatje aanvragen?
    Ja dat kan. Er is een aantal vrijwilligers die mensen kunnen helpen om te wennen aan het reizen met De Bij. Bijvoorbeeld om de reis te plannen, om van huis naar de halte te komen, of om hulp te bieden bij het instappen of betalen. De chauffeur helpt u graag, maar een reismaatje kan net iets meer voor u betekenen. U kunt drie keer gratis gebruik maken van een reismaatje.
  9. Kan ik in mijn rolstoel mee in de bus?
    Er is plaats voor 1 rolstoel in de bus. De chauffeur (of het reismaatje) kan helpen met in- en uitstappen. Als er al iemand in een rolstoel in de bus zit, wordt de tweede persoon in een rolstoel zo snel mogelijk opgehaald door een ander voertuig van Taxi Dorenbos, na een telefoontje van de chauffeur. Een goed alternatief als u in uw rolstoel op reis wilt, is de Wmo-taxi. Dan weet u zeker dat u ook daadwerkelijk volgens uw verwachting vervoerd wordt.
  10. De bus is vol en dan?
    Als de bus vol is en u past er niet meer bij, dan zorgt de chauffeur ervoor dat u opgehaald wordt en naar uw bestemming wordt gebracht.
  11. Ik wil meepraten over De Bij, kan dat?
    Er bestaat een reizigerspanel voor De Bij. Als u mee wilt denken om De Bij nog beter te laten functioneren, bel dan met de klantenservice van vervoerder Taxi Dorenbos, via 0593–200900.
  12. Kan ik bellen voor meer informatie?
    Als u vragen heeft, kunt u bellen met de klantenservice van Taxi Dorenbos, via 0593–200900. Hiervoor geldt het lokale beltarief. Het nummer is bereikbaar op de tijden dat De Bij rijdt.
  13. Waar kan ik met mijn klacht terecht?
    Als u een klacht heeft, kunt u bellen met Taxi Dorenbos, 0593–200900.

Uitgelicht

Zoeken